Kastrere katten?

11. november 2021

cat-4611189_1920

Kastrering og ID-merking av katten din bidrar til å senke andelen hjemløse dyr!

Vi ser stadig en økende andel av hjemløse dyr i samfunnet.
En ukastrert katt kan få mange kattunger, som potensielt kan ende opp uten hjem.

Ved å kastrere/sterilisere katten din, bidrar du ikke bare til å senke andelen hjemløse dyr, men også til å øke din egen katts livskvalitet.  Du minsker sannsynligheten for at katten havner i slåsskamp med påfølgende sårskader, du vil oppleve mindre uønsket markering, og til og med sykdomsspredning. Sykdommer kan smitte gjennom parring og slåssing. Et eksempel på dette er Felint imunnsviktvirus (FIV/Katteaids). I tillegg minimerer du risikoen for at hunnkatten din utvikler jursvulster eller livmorbetennelse.

Vi ønsker også å oppfordre til at katten din blir ID-merket. Dette gjøres ved at en microchip med et unikt ID-nummer settes under huden i nakken på katten. Dette registreres i en database tilhørende organisasjonen Dyreidentitet, og er søkbart. Dermed kan både politi, Falken og alle veterinærer, lese av chipen og finne ut hvem som er eier av katten hvis den har gått seg bort.

Steinkjer Veterinærsenter (2 of 21)

Få kompetent behandling av ditt dyr

1. Bestill time

Fyll ut skjemaet og fortell oss litt mer om hva vi kan hjelpe deg med og når det passer for deg å komme til oss. Vi tar kontakt med deg med forslag til tidspunkt.

2. Besøk oss i Hallemvegen 14 på Egge

Her tar vi imot dyret ditt for kontroll, diagnostikk og behandling. Vi oppretter journal for dyret ditt slik at vi alltid er oppdatert på dyrets helsehistorikk ved neste konsultasjon.

3. Sikre best mulig helseoppfølging for ditt dyr

Med en dyrlege som kjenner dyret ditt, og som alltid er tilgjengelig kan du være sikker på at dyret ditt får den beste behandlingen.